Download E-BOG

Aktiekurserne svinger – spørgsmål fra kunder og Assure Fondsmæglerselskabs kommentarer

6 nov, 2015
af Rune Wagenitz Sørensen, partner i Assure | 6 Kommentarer
Print

6 Kommentarer

    1. Hej J Pedersen
      Det er svært at sige præcis, hvor vi ligger, da jeg ikke kender den nøjagtige opstartsdato på væddemålet. En dag, en uge eller en måned fra eller til kan have store konsekvenser i sammenligningen – det skal være æbler med æbler for at svare ordentligt. Man kan sige, at vi bruger stort set samme aktie ETF som Buffett på det amerikanske marked (vi bruger dog flere), så resultaterne er meget tæt på hans, hvad angår lige netop det marked. Når vi investerer globalt, vil det afvige.

  1. Tak for det fremsendte mail.
    Hertil vil jeg gerne svare.

    Selvfølgelig skal man sælge sin papirer eller nogle af dem hvis/når markedet begynder at falde for at sikre sin gevinst.
    Det kan man bedst gøre ved at gå ind i sine charts og se på graferne. F.eks bollinger 20/2 eller MACD history
    på uge eller månedbasis. “Dags” graferne giver for mange ud og ind signaler efter min mening.

    Så holder man sig udefor markedet så længe nedtrenden varer. Det kan man også se på sin bollinger(uge/måned)
    for derefter at gå ind i markedet igen når dette begynder at vende/stige . Det er vigtigt at man holder øje med
    “dobbeltoppe/dobbelbunde” samt “-, skuldre hoved skuldre- formationer”, flag og vimpler mm. Jeg kikker også
    efter candlestik formationer. Foruden ovennævnte skal man kontrollere sine 50 , 100 og 200 glidende gennemsnit.
    Man må kun købe når disse ligger i optrend aldrig i nedtrend.

    På denne “enkle” måde og et godt analyseprogram og en masse erfaring har man mulighed for at få overskud på sin
    aktiehandel. Det skader ikke at man har kendskab til fundamentalanalyse og forstår nøgletallene.

    – man begiver sig ud at sejle uden et godt søkort og som man forstår at bruge -.

    med venlig hilsen
    Bengt Olof Lamm

    1. Hej Bengt
      Tak for det fyldige svar. Vores erfaring er, at det er de færreste, der får deres resultater målt i forhold til strategien med at forblive i markedet hele tiden. Har det givet ekstra RISIKOjusteret afkast at bruge den tilgang, du lægger op til? For de fleste er svaret nej, men det bliver sjældent målt. Se gerne denne artikel http://www.fool.com/investing/general/2014/10/24/the-no-1-mistake-investors-make.aspx – den største afkastrøver er den du beskriver i dit svar: timing, det viser resultaterne fra analysefirmaet Dalbar.

Læg en kommentar

Læs flere artikler

Markedskommentarer 1. kvartal 2026
Det var egentlig meningen, at jeg ville skrive denne markedskommentar i dagene op til påske. Men det var håbløst, for kurserne kørte op og ned fra time til time. Hvis ikke man allerede havde fået…
Læs hele artiklen
Det vigtigste at vide som investor
Så er den gal igen med afkastene i de danske investeringsforeninger. Helt gal. Her i februar bragte Berlingske en kritisk artikel om ”negative afkast på stribe i 2025”. Jyllandspostens erhvervsredaktør fulgte trop med overskriften ”kan…
Læs hele artiklen
Kan kunstig intelligens få mit realkreditlån til at gå væk?
Man siger om investering i aktier, at markedet altid har ret. Det har det nu ikke altid, i hvert fald ikke i første omgang. Hvis ikke du selv husker IT-boblen, så har du garanteret læst…
Læs hele artiklen
Sidebar